Obținem oare vreun beneficiu din moarte?


07 Mar 2015

Dalai Lama- Există, deci, diferitele tipuri de antidoturi pentru diferitele perturbări mintale. Unele dintre antidoturi apelează la imaginație, suprapunerea fiind folosită ca un mijloc dibace de combatere a unei perturbări mintale. O astfel de meditație imaginativă nu presupune o asimilare a realității. Dar o mulțime de alte procedee de meditație combat foarte precis perturbările mintale printr-un contact strâns cu realitatea însăși. O interacțiune strânsă cu realitatea, corect aplicată, se opune diametral și copleșește perturbările mintale, care, prin natura lor, decelează eronat natura realității. (…)

Dacă dorești cu adevărat să elimini complet acea perturbare mintală, nu există altă cale decât interacțiunea cu realitatea ca atare, pentru că, de fapt, cauza perturbării este o interacțiune greșită sau o înțelegere greșită a realității.

Matthieu Ricard- Atunci când vorbim de eliberarea de emoțiile negative, nu este vorba atât de a scăpa de ceva, cât de a înlătura o greșeală. A te elibera de o manieră eronată de a administra apariția gândurilor, a te elibera de o manieră eronată de a percepe realitatea nu presupune o golire propriu-zisă a minții. Nu există ceva de care să scapi. Scăpăm de necunoaștere și de percepțiile greșite. (…) Dacă, confunzi o frânghie cu un șarpe, atunci când îți dai seama că nu era un șarpe ci o frânghie, aceasta nu înseamnă că șarpele (cauza fricii) a dispărut undeva.

Paul Ekman Mie mi se pare că această greșeală poate fi folositoare. Îți poate salva viața, pentru că uneori nu este o frânghie, chiar este un șarpe. Tocmai mecanismul care te alertează inițial este folositor. O mare parte a discuției de față pare să presupună că emoțiile ne induc întotdeaună în eroare, dar nu le-am avea dacă ne-ar fi indus în eroare întotdeauna. Însă nu văd cum aș putea ajusta perspectiva mea psihologică la cadru budist atunci când este vorba de a deosebi situațiile în care emoțiile acționează în slujba noastră, de acelea în care nu se întâmplă acest lucru.

Dalai Lama- Din acest punct de vedere cum ați privi moartea? Obținem oare vreun beneficiu din moarte?

Paul Ekman- Este un salt mult prea mare, nu credeți?

Dalai Lama- Ideea este că moartea este ceva la care nu aspiră nimeni, dar chiar faptul că ne-am născut înseamnă că moartea este inevitabilă. (…) Emoția seamănă cu moartea prin aceea că face parte din mintea noastră, din natura noastră. Totuși în privința emoțiilor, unele sunt distructive, altele pozitive…. nu strică să vedem ce tipuri de emoții sunt distructive și care sunt benefice. (…) Cadrul în care ar trebui să aibă loc discuția noastră despre natura distructivă a emoției este înțelegerea felului în care ne afectează emoțiile în limitele unei existențe umane.

Paul Ekman Sunt complet de acord. (…)

moarte2

Daniel Goleman-Credem că ar fi de folos să zăbovim câteva minute pentru a alcătui o listă budistă a unui grup de emoții distincte. Așa cum probabil mulți dintre cei de față știu, nu există un termen budist, în tibetană sau sanscrită, care să aibă aceeași semnificație ca acela de emoție din engleză. Așa cum a observat Matthieu, pentru budism, nevoia de a depăși atracția distructivă a ceea ce psihologia occidentală numește emoție, este o premisă fundamentală. Însă budismul circumscrie teritoriul acestor emoții dăunătoare altfel decât gândirea occidentală, considerându-le stări perturbatoare ale minții, care afectează claritatea și echilibrul emoțional. (…) Ce termeni avem în psihologia budistă care să se suprapună cu categoriile occidentale de emoții distructive sau constructive? Thupten Jinpa a ales, dintr-o listă clasică, șase perturbări mintale elementare; pe unele le vom putea identifica drept emoții, pe altele nu. Apoi mai există o listă de 20 de perturbări mintale derivate. Și aici, unele sunt emoții, altele nu.

Cele șase sunt: atașamentul sau dorința; mânia (care include ostilitatea și ura); trufia; ignoranța și iluzia/amăgirea; îndoiala perturbatoare; perspectivele tulburătoare.

Cele două perturbări mintale, a atașamentului sau dorinței și a ostilității sau mâniei, sunt ambele fixate pe ceva. Una înseamnă a te apropia, cealaltă a te îndepărta cu repulsie. Îndoiala tulburătoare este un tip specific, care îl face pe individ să perceapă greșit realitatea. Nu este pur și simplu o incertitudine, ci o îndoială care presupune îndepărtarea de realitate- Dalai Lama.

Richard Davidson- Mă pot întoarce la întrebarea dacă se poate produce o perturbare fără să existe o emoție negativă? Mulți oameni de știință occidentali… ar fi de acord că emoțiile implică o valență pozitivă sau negativă- că acolo unde apare o emoție  este prezentă și tendința afectivă… Aceste perturbări sunt procese mintale complexe, care par să includă o componentă emoțională. (…) Mă întreb dacă toate perturbările implică în mod necesar o emoție negativă sau dacă este posibil ca aceasta să apară fără a fi însoțite de vreo emoție negativă.

Alan Wallace- Cu câteva minute în urmă, Sancitatea Sa a caracterizat atașamentul ca un gen de atracție, un impuls compulsiv către obiect, iar aversiunea sau ostilitatea drept o îndepărtare de obiect. Prin prisma terminologiei occidentale, este foarte ușor să capeți impresia că a te îndepărta către ceva este un lucru pozitiv, iar a te îndepărta este ceva negativ. Dar când spunem pozitiv vrem să spunem virtuos, nedistorsionat și neperturbator, sau înțelegem ceva mai aproape de atașament, în vreme ce negativ este ceva mai aproape de aversiune?

Richard Davidson Utilizarea acestor termeni în Occident se referă de regulă la lista convențională de emoții pozitive și negative. Emoții cum ar fi fericirea și satisfacția ar fi incluse în lista pozitivă. Noțiunea de atașament nu a pătruns în lexiconul occidental al psihologiei emoțiilor

Alan Wallace- Probabil că ar fi considerat ceva pozitiv? De pildă, ca atunci când spui că mă înnebunesc după grapefruit?

Richard Davidson- Probabil. Aceasta trimite la o altă întrebare: dacă și emoțiile pozitive pot conduce la distorsiuni ale capacității noastre de a înțelege realitatea într-un mod asemănător cu emoțiile distructive? (…) Din perspectivă budistă, emoțiile pozitive care sunt asociate cu atașamentul ar conduce probabil tot la o întunecare a abilității noastre de a înțelege corect realitatea.

Aici Alan și Richie au scos în evidență o diferență fundamentală între premisele care stau la baza celor două liste, budistă și occidentală. Distincția budistă între stări psihice bune și rele (sau pozitive și negative) se bazează pe aceea că stările bune ne duc mai aproape de deschiderea spirituală, pe câtă vreme cele rele o obstrucționează. (…) Abordarea occidentală pune în opoziție emoțiile plăcute- pozitive- cu cele neplăcute- negative. Principiul pe care se bazează distincția occidentală se pare că se rezumă la a decide dacă o emoție ne face să ne simțim bine sau nu, în vreme ce doctrina de bază a budismului privește emoțiile în funcție de măsura în care ne ajută să progresăm spiritual sau ne țin pe loc (consemnare de Daniel Goleman).

***-textul este preluat din cartea Emoțiile Distructive- cum le putem depăși, autor Daniel Goleman, ed. Curtea Veche. Lucrarea redă un dialog dintre Dalai Lama și oameni de știință; evenimentul a avut loc în anul 2000 și s-a desfășurat timp de o săptămână în localitatea Dharamsala-India.

Dalai Lama Sancitatea Sa Tenzin Gyatso, cel de al 14-lea Dalai Lama.

Dr. Daniel Goleman-scriitor, copreședinte al Consorțiului pentru cercetarea Inteligenței Emoționale în Organizații.

Dr. Matthieu Ricard- scriitor, călugăr budist, interpret de limbă franceză a Sanctității Sale Dalai Lama

Dr. Paul Ekman-profesor de psihologie, director Laboratorul pentru Interacțiuni Umane-facultatea de Medicina San-Francisco, Univ. California

Dr. Alan Wallace-lector asociat, Departamentul pentru Studii Religioase, Univer. California, Santa Barbara.

Dr. Richard J. Davidson profesor catedra Wiliam James, profesor psihologie și psihiatrie la catedra Vilas, director al laboratorului pentru Neurologia Afectelor- Universitatea Wisconsin.

Amor Fati

Share

Laura Andreșan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


8 + 6 =